Rabu, 14 November 2012

FIQH MANHAJI - Hukum menggunakan bekas


Hukum menggunakan bekas yang dibuat dari emas dan perak

-Haram menggunakan bekas emas dan perak kecuali pada keadaan yang darurat .

Hadis :

Daripada huzaifah bin yaman r.a berkata : aku mendengar rasulullah saw bersabda : janganlah kamu memakai sutera dan dibaj(sejenis pakaian berharga daripada sutera),dan jangan lah kamu minum pada bekas emas dan perak dan jangan lah kamu makan pada talamnya,sesungguhnya untuk mereka di dunia dan untuk kita pada hari akhirat.

Hukum menggunakan bekas yang bercampur/ditampal dengan emas dan perak.

-Haram menggunakan bekas yang ditampal dengan emas secara mutlak samaada sedikit ataupun banyak.

-Adapun ditampal dengan perak :

i-jika tampalannya sedikit dan bukan untuk perhiasan(harus)
ii-jika tampalannya banyak  dan untuk tujuan perhiasan(haram)
iii-jika tampalannya banyak untuk kegunaan atau sedikit untuk hiasan(makruh)

Hadis :

Daripada asim ahwal berkata : aku lihat bekas nabi saw di sisi anas bin malik.sesungguhnya bekas tersebut pecah maka ditampal dengan perak,berkata anas : sesungguhnya aku memberikan nabi minum pada bekas ini lebih dari sekian…sekian.

Hukum menggunakan bekas daripada bahan bernilai.

-Harus menggunakan bekas daripada bahan berharga kerana tidak ada dalil pengharamannya.

Hukum menggunakan bekas orang kafir

-Harus menggunakan bekas ini.

-Hadis : 

Daripada abi saklabah r.a sesungguhnya nabi saw bersabda : maka basuhlah dan makan lah dengannya.

14/11/2012
hayyu dhubat,
Jordan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan